Nabo til Dyrehaven

Med deltagelse af H.M. Dronningen blev den sydlige del af Jægersborg Hegn indlemmet i Dyrehaven ved indvielse den 7. april 2024. Det betyder, at Dyrehaven, som er ét af Danmarks mest besøgte og biodiverse naturområder, er vokset med fjerdedel. Det betyder også, at Nærum nu er nabo til Dyrehaven.

Nærum Grundejerforening har fuldt projektet tæt fra start i en positiv dialog med Naturstyrelsen, som kulminerede med et foredrag den 9. september 2024 på Nærum Gymnasium. Her fortalte Skovfoged Jacob Skriver og Forstfuldmægtig Ole Ejlskov om forvaltning af Dyrehaven med fokus på den netop gennemførte udvidelse. Nedenfor finder du deres præsentationer.

Den gode dialog

Selvom planlægningen af udvidelsen havde været længe undervejs, så blev tidsrammen for udførelsen meget stram og kort. Der var pludselig mange aktører og aktiviteter i Hegnet i begyndelsen af 2024, hvilke rejste en del spørgsmål. Nedenfor er referat af møde den 18. marts 2024, hvori disse spørgsmål blev besvaret.